Op deze pagina kunt u de verhalen lezen van ouders. De namen van de kinderen/ ouders zijn vanwege privacyredenen gefingeerd.

Miranda, augustus 2015:

Wat mij met name geholpen heeft in het gesprek met Caroline, was de herkenning die ik ervoer tijdens het gesprek. Herkenning van de zaken waar Loes  tegenaan loopt en waar ik, als moeder, tegenaan loop. En daarnaast was ik blij met de concrete tips over de wijze waarop ik Loes meer uitdaging kan bieden en hoe ik met bepaalde situaties om kan gaan.

Jan en Anouschka, december 2013:

Voor ons is onze dochter ons eerste kind en dus dachten wij,  dat alles normaal verliep, totdat we op de speelzaal gingen vergelijken met andere kinderen. Het was ons al snel duidelijk dat onze dochter geen standaard kind in ontwikkeling was. Op de peuterspeelzaal zagen wij dat ze verder was in haar cognitieve ontwikkeling dan haar leeftijdgenoten. Ook had ze interesses die niet bij haar leeftijd hoorden.  Op de peuterspeelzaal was zij echter nog een vrolijke noot. Alles verliep vlekkeloos.

In het advies aan de basisschool werd aangegeven dat ze erg voor liep in haar leerontwikkeling. De leidster gaf bij ons aan dat we onze dochter scherp en kritisch in de gaten moesten houden op de basisschool omdat ze maar weinig kinderen kende zoals zij.

Onze dochter had zeer hoge verwachtingen van de ” echte grote school”. Helaas was ons kind al snel erg teleurgesteld, omdat  ze niet leerde op school maar alleen moest spelen. Daar begon onze zoektocht. We kwamen er achter dat onze dochter hoogbegaafd is en daarom een andere manier van leren leren nodig heeft dan in een reguliere setting. Doordat de basisschool van onze dochter erg lang deed over voorstellen en oplossingen, zagen wij ons kind steeds ongelukkiger worden. Met zelfs fysieke klachten die ervoor zorgden dat ze veel ziek was.

Wij zijn op zoek gegaan naar meer kennis over hoogbegaafdheid. Bij toeval lazen we een krantenartikel over de Nationale Plusklas. Zo kwamen wij bij Caroline terecht. Wat heerlijk om met iemand te praten die jouw kind en jouw situatie begrijpt. Zij nodigde ons uit een informatie-avond bij te wonen over hoogbegaafdenonderwijs op PCBS “De Schakel” te Lelystad. Na deze avond hebben wij het, als ouders,  flink moeilijk gehad om de keuze te maken voor deze, andere, school. Onze dochter van zes gaf echter duidelijk aan “ik wil leren op school en niet spelen en ik voel me op mijn huidige school zo ongelukkig: niemand begrijpt me!”  Waarom begrepen ze haar niet? Omdat ze wel extra werkjes kreeg maar alles apart moest doen, geen lotgenootjes had waar zij zich mee kon identificeren. Ze werd een faalangstige eenling.

Kortom: wij hadden als ouder niets te verliezen want het was geen optie om zo door te gaan en helaas is er in Lelystad nog steeds geen school die continu onderwijs voor hoogbegaafde kinderen biedt. Wij hadden echt buikpijn van de spanning hoe onze dochter het nu op deze school zou gaan doen. Het zou erg pittig voor haar worden, want ze ging van groep 2 op de oude school naar groep 4 op de nieuwe, omdat de nieuwe school van mening was dat ze zowel cognitief er aan toe was als sociaal emotioneel. Daarnaast heeft ze 2 dagdelen in de week les in de komeetklas voor de hoogbegaafde leerlingen,  waarbij mijn dochter vakken aangeboden krijgt die voor haar een uitdaging zijn.

Wij hebben na de eerste dag school een ander kind thuis. We hebben onze dochter helemaal zien opbloeien. Al die tijd zat ze als een bloem in de knop maar op deze school is eindelijk de bloem opengegaan. Ze voelt zich geen buitenstaander meer, maar gewaardeerd om haar kwaliteiten, het stukje (h)erkenning in kinderen
die net als zij snelle denkers zijn en dezelfde dingen interessant vinden.

De motivatie van de leerkrachten en hun enthousiasme hebben een positieve invloed op de kinderen. Het hele team van de school dat deze vorm van onderwijs op een hoger niveau wil tillen en hun gezamenlijke kennis wil bundelen, bezorgt ons een gevoel van enorme opluchting van “zo kan het dus ook”. Niet meer ieder schooljaar moeten vechten voor (h)erkenning. Het is voor elke leerkracht duidelijk wat ons kind kan en nodig heeft.

Onze dochter is een gelukkige zesjarige die nu thuis komt om te spelen en naar school gaat om te leren i.p.v. andersom. Ook in de “gewone” klas heeft ze haar plek gevonden en krijgt ze vriendjes en vriendinnetjes. Het beste van twee werelden heeft ze nu. Het stukje leren leren met lotgenootjes en de omgang met de “gewone” kinderen.
Onze dochter is gelukkig nog jong en wij als ouders hebben echt op tijd deze stap genomen. We zouden echt niet willen weten wat er met haar was gebeurd als wij niet deze vorm van onderwijs hadden gevonden. Een school/ leerkracht kan zijn/ haar best doen, maar met extra werk geven ben je er niet. Ervaring met hoogbegaafde kinderen op cognitief en sociaal emotioneel gebied is van groot belang. Wij zijn zeer opgelucht dat ons meisje nu ook op haar tempo mag en kan leren, en zich niet hoeft aan te passen aan het “normale” leertempo. Zij kan nu het maximale uit zichzelf halen.

Want ieder kind moet toch kunnen leren op zijn of haar werktempo!

Martin, ouder, oktober 2012:

Ik heb Caroline om advies gevraagd over mijn zevenjarige dochter, van wie we nu sinds een half jaar officieel weten dat ze hoogbegaafd is. We hebben dit meteen met de school besproken en de school/leerkracht pakt het samen met ons erg goed op. Ze zorgt voor extra uitdagend werk vooral op gebied van rekenen en bespreekt regelmatig met ons, ouders, de voortgang en wat ze onze dochter aan uitdaging wil bieden. Toch had ik nog vragen over hoe ik als ouder  ons kind kan helpen en ook hoe de juf haar nog meer kan helpen.

Caroline heeft een aantal ideeën aangereikt  over de mogelijkheden op taalgebied, door verschillende aspecten van bijv. taal te koppelen aan de wereldoriëntatie. Deze ideeën heb ik doorgegeven en op school wordt er nu vaker meegewerkt. Onze dochter gaat nog steeds met plezier naar school.

Daarnaast heeft Caroline  advies gegeven over hoe hoogbegaafde kinderen vaak denken. Zij denken van een totaalplaatje en zoomen dan vervolgens in. Ik ben juist iemand die eerst enkele stukjes wil weten met alle details erbij en vervolgens  een ander aspect onderzoekt om zo langzaamaan een totaal plaatje te krijgen. Deze manier van benaderen is echt heel anders dan die van mijn kind. Ik merkte al een tijd dat de communicatie tussen mij en mijn kind niet soepel verliep en was al op zoek naar manieren om dit te verbeteren. Hoewel ik  bovenstaande al  was tegengekomen bij het zoeken naar informatie over hoogbegaafdheid, heeft  Caroline me met enkele dagelijkse voorbeelden laten zien hoe dat werkt en was het voor mij toch een eye-opener. De tips die ze heeft gegeven werken.

Ik leg nu minder uit en zeg bijv. als we ergens heen gaan alleen hoe laat we gaan en waar we heengaan. Mijn kind weet zelf wel dat ze dan 10 minuten voor tijd moet stoppen met spelen, naar wc moet gaan en jas aan doen en is dan ook ‘al de route aan het plannen’, terwijl ik  voorheen alle stappen benoemde. Sinds ik oefen in kortere boodschappen geven en ook in het geheel weergeven in plaats van meteen inzoomen op een klein stukje loopt de communicatie een stuk beter.

Ik ben blij dat Caroline mij die adviezen heeft gegeven.

Martin, vader van een hoogbegaafd kind

Ervaringen van de ouders van Eline m.b.t. de Nationale Plusklas (23 november 2011)

Caroline kent onze dochter goed en had aangegeven dat ze wellicht een beelddenker kon zijn. Wij hadden daar nog nooit van gehoord en zijn het gaan opzoeken op internet. Tot onze verbazing lazen we een compleet profiel van onze dochter; dromerig, moeite met automatiseren en spellen, moeite om onder tijdsdruk te werken enz. Problemen waarvoor wij nooit een verklaring hadden.

We hebben besloten haar daarop te laten testen. Voor de zekerheid heeft men ook haar IQ getest. En wat blijkt: het is een beelddenker!! (met een meerbegaafd IQ)

Heel goed en fijn om te weten. Nu kunnen we, in overleg met de school, gaan bekijken hoe we haar verder kunnen gaan helpen. Er zijn goede methodes ontwikkeld voor beelddenkers waarmee ze wel goed kan leren automatiseren en spellen.

Zelf heeft ze weinig “last” van het feit dat ze een beelddenker is. Als de school nu ook goed meewerkt om de lesmethode voor haar aan te passen, dan kan ze gewoon lekker op dezelfde school blijven, waar ze het heel erg naar haar zin heeft.